Skip to main content

UX-skribent = knappexpert

Ganska ofta ser man knappen med texten ”Läs mer här”. Eller ”Om oss”.

Spännande? Kan du inte låta bli att trycka?

Låt knapptexten göra jobbet. Kanske inte gör så mycket att knappstorleken löper iväg lite? Knappen ska ju bli tryckt. Dessutom får du chansen att få in det viktiga kundtilltalet ”du”.

  • Om oss vs. 3 saker du inte visste om oss
  • Läs mer här vs. Fler tips som gör dig till en informerad nörd

Och varför inte lägga in dina bästa USP:ar i knapparna:

  • Lägg i varukorg vs. Lägg i varukorg (superenkelt att returnera!)
  • Till kassan vs. Till kassan (fri frakt och delbetalning!)
  • Kontakta oss vs. Kontakta oss (numret går till en riktig människa!)

UX-tips som går emot grundregeln

Detta går emot klassiskt ux-tänk som går ut på att skriva så kondenserat som möjligt, spara på orden, för det tar ju ”xx sekunder innan läsaren tröttnar och klickar vidare” – men frågan är om det gäller knapptexterna, snarare kanske det motsatta gäller. I alla fall ibland.

Skulle din kundupplevelse och knapptryckarbenägenhet öka av den här knappen?