Punkten – copywriterns BFF
Speciellt på sociala medier. Och i uppstarten av en berättelse.
”Människor har kortare uppmärksamhetstid än guldfiskar, tack vare smartphones” kunde man läsa i tidningen The Telegraph för några år sen. (Btw: tack vare? Ja, det stod ”thanks to”: https://www.telegraph.co.uk/science/2016/03/12/humans-have-shorter-attention-span-than-goldfish-thanks-to-smart/)
Du har alltså ca 9 sekunder på dig. Eller 8. Eftersom guldfisken har 9.
Som copywriter är det lätt att falla i kul-att-lägga-ut-texten-fällan.
- Våga bryt i tid.
Punkten kan vara ett lika effektivt vapen i skrift som pausen i retoriken.
- Skriv som du pratar. Då löser det sig ofta av sig självt.
Visst kan man börja en berättelse med:
”När jag låg där på rygg omgiven av en massa folk som stirrade på mig var min enda tanke att jag kommer att dö.”
Punktera gärna mera.
”Jag kommer att dö! Det var min enda tanke. Jag låg där …”
Naturligtvis vill man inte punktera sönder texten. Stackatopunktering blir ingen lyckligare av. (Jo ibland, typ kärleksförklaringar i sms: Du. Är. Underbarast. På. Jorden.)
Copywriter-tips:
- Kolla över din text. 2–3 långa meningar på raken? Punktera.
- Sök i texten efter ”eftersom/därför att/för att/så att/genom att” och kolla om en liten punkt skulle kunna göra (läs)jobbet lite lättare.
- Använd punkten som skrivretoriskt knep i säljtexter. Testa 2–3 meningar med 2–3 ord i varje.
