Skip to main content

Copywriting / UX

Vi svarar direkt

Copywriter

De tre T:na måste sitta: tonalitet, tilltal, tajming. Vi sätter dem.

Att skriva text som säljer är en konstart. Vi hjälper dig gärna att hitta rätt i den snåriga ord- och uttrycksdjungeln.

Vi jobbar utan krusiduller. Får saker gjort. Inga halta löss.

Copywriting säljer.

Vad gör en copywriter egentligen?

Content writer

Innehållsskribent heter det på svenska, men content writer verkar vara det alla säger. Strunt samma.

Oavsett vilken typ av text du vill ha, så ordnar vi det. Beskrivande, informativ, insäljande, rolig … tillsammans knäcker vi koden.

Content writing informerar.

Tajmingen måste sitta

UX-writer

Konsten att vara vänlig mot användaren.

Det är vad UX handlar om. Användarens upplevelse av webbplatsen/gränssnittet ska vara så smidig det bara går. Användaren ska snällt vägledas genom hela kundresan från början till slut.

UX-writing vägleder.

Är du vänlig mot användaren?

Vad gör en copywriter?

Egentligen inget annat än att skriva text som säljer. Lätt som en plätt. Eller?

Att skriva text som säljer är en konstart. Det krävs inte bara utbildning utan också talang. Man måste ha fingertoppskänsla för hur orden ska kombineras och fatta hur människor funkar så att man säger rätt saker i rätt sammanhang med rätt tajming. Typ så.

En copywriter får ett uppdrag att berätta något, och det betyder oftast att hen måste gräva sig ner i ett ämne eller en bransch och sedan omvandla information på hundrafemtio sidor till en säljande, trevlig text på en halv sida, eller två meningar, eller en rubrik.

Vi på Språk & Form älskar den utmaningen.

Karin Johnsson på Språk & Form agerar copywriter
Karin Johnsson på Språk & Form agerar copywriter

Vad gör en copywriter?

Egentligen inget annat än att skriva text som säljer. Lätt som en plätt. Eller?

Att skriva text som säljer är en konstart. Det krävs inte bara utbildning utan också talang. Man måste ha fingertoppskänsla för hur orden ska kombineras och fatta hur människor funkar så att man säger rätt saker i rätt sammanhang med rätt tajming. Typ så.

En copywriter får ett uppdrag att berätta något, och det betyder oftast att hen måste gräva sig ner i ett ämne eller en bransch och sedan omvandla information på hundrafemtio sidor till en säljande, trevlig text på en halv sida, eller två meningar, eller en rubrik.

Vi på Språk & Form älskar den utmaningen.

Affisch som uppmanar Gais att ge Häcken smörj – med Atletsalva

Medveten anakronism – fulländad tajming

Tänk om GAIS visste att Häcken skulle vinna Allsvenskan 2022 och att de själva skulle spela två serier lägre ner …

Men affischen är underbar och andas en relativt huliganbefriad tidsålder där fotboll var som den skulle – bara kul. Att Häcken skulle behandlas med Atletsalva i häcken startade inga upplopp.

Affischen visar också med all önskvärd tydlighet att content writing inte bara handlar om tonalitet och tilltal utan också om tajming. Tiderna förändras, det är lätt att hamna fel.

Content writing ska vara upplysande, inte säljande, informativ, inte pushig. Men gärna rolig, medryckande och fängslande. Tonen måste sitta. Orden måste väljas med omsorg.

Btw: vem kan gissa att affischen bara är 10 år gammal? Medveten anakronism är också tajming!

Medveten anakronism – fulländad tajming

Affisch som uppmanar Gais att ge Häcken smörj – med Atletsalva

Tänk om GAIS visste att Häcken skulle vinna Allsvenskan 2022 och att de själva skulle spela två serier lägre ner …

Men affischen är underbar och andas en relativt huliganbefriad tidsålder där fotboll var som den skulle – bara kul. Att Häcken skulle behandlas med Atletsalva i häcken startade inga upplopp.

Affischen visar också med all önskvärd tydlighet att content writing inte bara handlar om tonalitet och tilltal utan också om tajming. Tiderna förändras, det är lätt att hamna fel.

Content writing ska vara upplysande, inte säljande, informativ, inte pushig. Men gärna rolig, medryckande och fängslande. Tonen måste sitta. Orden måste väljas med omsorg.

Btw: vem kan gissa att affischen bara är 10 år gammal? Medveten anakronism är också tajming!

Är du vänlig mot användaren?

Är man UX-writer, eller UX-skribent eller varför inte mikrocopywriter, skriver man texter, eller mikrocopy (typ knapptexter, länktexter), som gör att användaren glatt och smidigt tar sig fram på webbplatsen eller appen.

Det krävs både språklig känsla, strukturellt tänkande och kundbeteendekunskaper.

UX-writern guidar användaren genom hela resan på en webbplats eller en app. Ungefär som en svärmorsdröm som sitter bredvid sin internetnervösa svärmor och vänligt pekar på det som ska klickas på och fyllas i. Hela vägen från startsidan till köp-knappen. Fingertoppskänsla och förståelse om användarens känslor och reaktioner är nödvändigt (gäller både UX-skribenten och svärmorsdrömmen).

Kort och gott: bra design = oj, vilken snygg och överskådlig sida; bra mikrocopy = oj, vad lätt att hitta och navigera.

Content är kul!

Content writing är lite som att surfa. När man hittar den perfekta vågen blir det flow. Och en bra text är precis så: fartig, klar och direkt. Konsten ligger i att hitta balansen mellan ordsvall och upplevelse, mellan fakta och känsla. En bra text känns lätt, men den kommer inte av sig själv.

Samuel Johnson lyckades koka ner det till en självklar sanning: ”Det som är skrivet utan möda blir i regel läst utan glädje.”

En bra text är värd all möda! Blod, svett & tårar. Och massa glädje!

Frågor och svar

Vad gör en copywriter?

På svenska heter det reklamskribent vilket tydligare beskriver vad det handlar om. Men alla – nästan – säger copywriter. En copywriter skriver säljande text. Hen vill skriva text som får läsaren att agera på nåt sätt, t.ex. köpa, klicka.

Det skiljer sig från en content writer (innehållsskribent) som skriver upplysande och informerande text.

En copywriter skriver ofta kortare texter medan en content writer vanligtvis skriver längre texter.

Vad gör en content writer?

På svenska heter det innehållsskribent men content writer är klart vanligare. En content writer skriver informerande text. Hen vill skriva text som ger läsaren information. I slutändan är målet för det mesta att få läsaren att agera på nåt sätt.

Den informativa texten bygger upp läsarens tillit och när läsaren sedan kommer till den säljande texten (som är copywriterns jobb) så är chansen större att läsaren är villig att agera/köpa.

En content writer skriver vanligtvis längre texter medan en copywriters texter ofta är kortare.

Vad gör en UX-writer?

En UX-writer, eller användarupplevelseskribent som det skulle bli på svenska, skriver vägledande texter.

En webbplats innehåller en mängd informationstexter och säljtexter, som ofta skrivs av en content writer eller copywriter, men alla texter där användaren uppmuntras att interagera (klicka, ladda ner, ladda upp, beställa) på något sätt skrivs av en UX-writer.

Ett försök till svenskt ord som på ett transparent sätt beskriver vad en UX-writer pysslar med är ”interaktionstexter”. Men interaktionsskribent har nog små chanser att vinna mark, så vi får leva med UX-writer eller det lite svengelska UX-skribent (AU-skribent kommer nog aldrig slå igenom).

Säger vi copywriter (och inte reklamskribent) och content writer (och inte innehållsskribent) så kommer vi nog fortsätta säga UX-writer.

Språkrådet föreslår förresten att man skriver UX med små bokstäver, men det verkar inte vara många som har lyssnat till den rekommendationen.

Vad gör en digital copywriter?

Kort och gott är det en copywriter som skriver texter i digitala kanaler, så kallade SoMe-kanaler. Det är en specifik utbildning som krävs för att veta hur man skriver bra (säljande eller informativa) texter på LinkedIn, Instagram osv. och som vet hur man formulerar sig för att nå fram i det digitala bruset.

Vad gör en storyteller?

En som berättar en historia, en story, oftast verklig. Även om de flesta copy writers och content writers nog gärna påstår att de också behärskar storytelling, så är det en specifik talang som krävs för att skriva bra storytelling.

Storytelling behövs ibland när man ska skriva exempelvis en Om oss-sida. Man bygger upp storyn och förmedlar den på ett sätt som fångar läsaren och ger känslan av att detta är ett företag som är engagerat och som man kan lita på.

Språk & Forms skrivmaskin av märket Halda