
Copywriting
De tre T:na måste sitta: tonalitet, tilltal, tajming. Vi sätter dem.
Att skriva text som säljer är en konstart. Vi hjälper dig gärna att hitta rätt i den snåriga ord- och uttrycksdjungeln.
Vi jobbar utan krusiduller. Får saker gjort. Inga halta löss.
Copywriting säljer.

Content writing
Innehållsskrivande heter det på svenska, men content writing verkar vara det alla säger. Strunt samma.
Oavsett vilken typ av text du vill ha, så ordnar vi det. Beskrivande, informativ, insäljande, rolig … tillsammans knäcker vi koden.
Content writing informerar.

UX-writing
Konsten att vara vänlig mot användaren.
Det är vad UX handlar om. Användarens upplevelse av webbplatsen/gränssnittet ska vara så smidig det bara går. Användaren ska snällt vägledas genom hela kundresan från början till slut.
UX-writing vägleder.
Vad gör en copywriter?
Egentligen inget annat än att skriva text som säljer. Lätt som en plätt. Eller?
Att skriva text som säljer är en konstart. Det krävs inte bara utbildning utan också talang. Man måste ha fingertoppskänsla för hur orden ska kombineras och fatta hur människor funkar så att man säger rätt saker i rätt sammanhang med rätt tajming. Typ så.
En copywriter får ett uppdrag att berätta något, och det betyder oftast att hen måste gräva sig ner i ett ämne eller en bransch och sedan omvandla information på hundrafemtio sidor till en säljande, trevlig text på en halv sida, eller två meningar, eller en rubrik.
Vi på Språk & Form älskar den utmaningen.


Vad gör en copywriter?
Egentligen inget annat än att skriva text som säljer. Lätt som en plätt. Eller?
Att skriva text som säljer är en konstart. Det krävs inte bara utbildning utan också talang. Man måste ha fingertoppskänsla för hur orden ska kombineras och fatta hur människor funkar så att man säger rätt saker i rätt sammanhang med rätt tajming. Typ så.
En copywriter får ett uppdrag att berätta något, och det betyder oftast att hen måste gräva sig ner i ett ämne eller en bransch och sedan omvandla information på hundrafemtio sidor till en säljande, trevlig text på en halv sida, eller två meningar, eller en rubrik.
Vi på Språk & Form älskar den utmaningen.

Medveten anakronism – fulländad tajming
Tänk om GAIS visste att Häcken skulle vinna Allsvenskan 2022 och att de själva skulle spela två serier lägre ner …
Men affischen är underbar och andas en relativt huliganbefriad tidsålder där fotboll var som den skulle – bara kul. Att Häcken skulle behandlas med Atletsalva i häcken startade inga upplopp.
Affischen visar också med all önskvärd tydlighet att content writing inte bara handlar om tonalitet och tilltal utan också om tajming. Tiderna förändras, det är lätt att hamna fel.
Content writing ska vara upplysande, inte säljande, informativ, inte pushig. Men gärna rolig, medryckande och fängslande. Tonen måste sitta. Orden måste väljas med omsorg.
Btw: vem kan gissa att affischen bara är 10 år gammal? Medveten anakronism är också tajming!
Medveten anakronism – fulländad tajming

Tänk om GAIS visste att Häcken skulle vinna Allsvenskan 2022 och att de själva skulle spela två serier lägre ner …
Men affischen är underbar och andas en relativt huliganbefriad tidsålder där fotboll var som den skulle – bara kul. Att Häcken skulle behandlas med Atletsalva i häcken startade inga upplopp.
Affischen visar också med all önskvärd tydlighet att content writing inte bara handlar om tonalitet och tilltal utan också om tajming. Tiderna förändras, det är lätt att hamna fel.
Content writing ska vara upplysande, inte säljande, informativ, inte pushig. Men gärna rolig, medryckande och fängslande. Tonen måste sitta. Orden måste väljas med omsorg.
Btw: vem kan gissa att affischen bara är 10 år gammal? Medveten anakronism är också tajming!
Är du vänlig mot användaren?
Är man UX-writer, eller UX-skribent eller varför inte mikrocopywriter, skriver man texter, eller mikrocopy (typ knapptexter, länktexter), som gör att användaren glatt och smidigt tar sig fram på webbplatsen eller appen.
Det krävs både språklig känsla, strukturellt tänkande och kundbeteendekunskaper.
UX-writern guidar användaren genom hela resan på en webbplats eller en app. Ungefär som en svärmorsdröm som sitter bredvid sin internetnervösa svärmor och vänligt pekar på det som ska klickas på och fyllas i. Hela vägen från startsidan till köp-knappen. Fingertoppskänsla och förståelse om användarens känslor och reaktioner är nödvändigt (gäller både UX-skribenten och svärmorsdrömmen).
Kort och gott: bra design = oj, vilken snygg och överskådlig sida; bra mikrocopy = oj, vad lätt att hitta och navigera.
Content är kul!
Content writing är lite som att surfa. När man hittar den perfekta vågen blir det flow. Och en bra text är precis så: fartig, klar och direkt. Konsten ligger i att hitta balansen mellan ordsvall och upplevelse, mellan fakta och känsla. En bra text känns lätt, men den kommer inte av sig själv.
Samuel Johnson lyckades koka ner det till en självklar sanning: ”Det som är skrivet utan möda blir i regel läst utan glädje.”
En bra text är värd all möda! Blod, svett & tårar. Och massa glädje!
3 frågor till en copywriter
Karin, vad måste du veta innan du kör igång?
Först och främst: målgruppen. Vem vill man fånga upp med sin text? Annars famlar man i mörker från början.
Och när du vet målgruppen?
Tonalitet! Det måste bli rätt anslag. Kort och catchy eller faktabaserat och professionellt? Man måste sätta rätt ton från början. Och hålla den tonen rakt igenom.
Hur går skrivprocessen till?
Jag bara sätter mig ner och börjar! Och under processen har jag ett hemligt vapen: friktion! En text mår bra av att bli ifrågasatt, och som tur är har jag kollegor på Språk & Form som hjälper mig med friktionen.
